Over ons

Wij zijn Christian Bleeker en Janek Ozga, twee jongens met een missie. Wij zijn de founders van Browsy en dit is onze manier om de wereld een stukje groener te maken.

Founders Browsy

Christian Bleeker

Eindelijk kunnen we Browsy met jullie delen, maar eigenlijk is Browsy al een lange tijd een idee geweest waar Christian meespeelde. Chris, het creatief brein van Browsy, heeft veel van de wereld gezien. Hij woonde op exotische plekken, waar hij met gemengde gevoelens van terug kwam. Tijdens reizen naar Azië tussen 2015 en 2018 kwam hij als backpacker veel leeftijdsgenoten tegen die als Digital Nomads (influencers, vloggers, YouTubers) leefden op plekken zoals Chiang Mai, Taipei of Bali. In grote getalen zaten ze met hun laptop op schoot aan het strand, met een cocktail in de hand. Chris dacht “Dit wil ik ook!”

Terwijl deze millennials aan het genieten waren van hun vrijheid zag Chris schrikbarend dicht bij deze droombestemmingen ook een duistere kant: Het plastic afval dat aandrijft in Indonesië, bladeren van bomen zwart bedekt van de smog in India en de kilometers lange vlaktes aan ontbossing in de Filipijnen.

Deze contrasten hebben een onuitwisbare indruk achtergelaten op Chris en zo is de eerste gedachte om hier verandering in te brengen ontstaan.

De zoektocht begon

Hoe kunnen we met de technologie van nu en de consumptiemaatschappij waarin we leven, een manier vinden waarop we blijven doen waar we goed in zijn, maar wel met het beschermen van de natuur als belangrijkste prioriteit. Een studie van Oxford laat zien dat simpelweg bomen planten de meest effectieve manier is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Waar de ruimte en de noodzaak is om bomen te planten, zijn er al initiatieven druk bezig om dit te realiseren. Samen met de lokale bevolking zorgen voor herplanting van bomen is een mooi concept, maar we willen juist de mensen van Nederland hierin laten helpen om samen deel te zijn van dit geheel. Chris ging op zoek naar een manier om, net als de Digital Nomads, geld te verzamelen online, maar dit dan te doneren aan één van deze herbebossingsprojecten.

about-us

Janek Ozga

Afgestudeerd als Software Engineer werkt Janek al een tijd in zijn veld. Hij hielp al bij een paar kleinere groene initiatieven, waar hij zichzelf kon ontwikkelen en hij zijn skills direct kon inzetten voor een goed doel.

De behoefte aan een eigen project groeide; een project waar hij volledige vrijheid krijgt én er een dikke groene stempel op kan drukken. Hij ontmoette Chris op een feestje, werd meteen enthousiast en ze zagen elkaar weer snel. De droom van Chris en de skills van Janek kwamen samen en bleken het recept voor de start van Browsy.

Janek is inmiddels mede-eigenaar en werkt nu bij Browsy als CTO, oftewel technisch directeur. Dit is een groot woord binnen een klein bedrijfje en betekent voornamelijk dat hij verantwoordelijk is voor het technische gedeelte. Hij geeft technisch advies en bedenkt, ontwerpt en maakt technische implementaties. Hij maakt van de droom van Chris (die inmiddels ook van Janek is) werkelijkheid.

about-us

Onze Idealen

Browsy is een stille kracht die de wereld vergroent. Dit houdt in dat wij niet op de traditionele manier donaties verzamelen, maar op innovatieve wijze de brug slaan tussen consumeren en goed doen. We zouden graag zien dat individuen en instanties dit altijd zouden doen; een systeem waarin betekeniseconomie centraal staat en vergroening actief wordt meegenomen in ieder bedrijfsplan en in ieder huishouden.

Niet praten, maar planten!

We hopen door middel van Browsy een voorbeeld te kunnen stellen. Browsy vraagt geen donatie, we vallen je niet lastig met reclame en we vragen geen aanpassing in je internetgebruik. Toch kan het gebruik van Browsy een groot effect hebben op de wereld. Zo kost een boom planten gemiddeld maar 25ct, wat betekent dat de Browsy community voor een flinke bebossing kan zorgen op de plekken waar die het meest nodig is.

about-us

Browsy in de 3P’s: People, Planet en Profit.

De wereld groener maken zit in de kern van Browsy. We blijven hiervoor op zoek naar betere manieren voor vergroening en afstoot-vermindering. Zo doen we ons best om bij elke keuze die we maken te blijven zoeken naar alternatieven. Een beter alternatief is in onze ogen niet altijd goedkoper, maar zorgt voor een kleinere ecologische voetafdruk.

‘Hoe kunnen we minder van de wereld vragen en juist meer geven?’ - Christian Bleeker

Vanuit onze holistische denkwijze proberen we zo efficiënt mogelijk te werk gaan.

De 80-20% regeling is hiervoor essentieel. We doneren 80% van onze omzet aan de stichtingen, de overige 20% hebben we hard nodig om de toekomst van de organisatie te garanderen. Van deze 20% kunnen we een significante maandelijkse donatie garanderen, maar ook zeker weten dat we ruimte hebben om te blijven ontdekken en verbeteren.

Om onze duurzame ontwikkeling uit te leggen maken we gebruik van de drie P’s: ‘People,’ ‘Planet’ en ‘Prosperity’.

about-us

People

Zolang iedereen die Browsy mogelijk maakt plezier heeft in z’n vak, staan we sterk. Onze werknemers dragen hierin veel eigen verantwoordelijkheid. Zolang je af krijgt wat je voor de dag hebt gepland, moedigen we je aan om te blijven doen waar je van houdt. Dat kan ook betekenen dat je een half uurtje je favoriete boek leest, ontspannende muziek luistert, mediteert of de kantoorhond wandelt. We geloven dat het stellen van deze vrijheid niet alleen de sfeer en het plezier op de werkvloer vergroot, maar ook dat de efficiëntie groeit binnen het bedrijf. De gemiddelde Nederlander werkt 1800 uur per jaar (!). Maak tijd vrij voor de dingen waar je van houdt.

We doneren 80% van onze omzet aan stichtingen die bomen planten in landen waar gemiddeld 300 voetbalvelden aan bossen per uur met de grond gelijk worden gemaakt. Wij kiezen deze stichtingen met zorg omdat ze de lokale bevolking opleidt tot experts, die vervolgens met zorg de bomen gaan planten. Veel van deze mensen leven in landen dicht bij de evenaar, waar de zon hoog staat. Ook voor deze harde werkers wil Browsy goede werkomstandigheden. Krijgen ze wel genoeg rust? Een fatsoenlijke lunch? Drinken ze genoeg water? We hebben direct contact met de stichtingen om continue op de hoogte te zijn over deze vragen. De informatie die wij ontvangen delen wij via social-media. Volg ons op Facebook en blijf op de hoogte van de vooruitgang.

about-us

Planet

Dit is waar we het voor doen, de toekomst van de planeet. Dit gaat verder dan onze plug-in, welke voor zich spreekt, of de groene servers waarop onze website en diensten staan. Duurzame inkopen, recycling, naar afspraken op de fiets, afval scheiden, dat doen we ook op de werkvloer. Wij zien een toekomst waar elke onderneming niet alleen probeert de natuurlijke balans te waarborgen, maar dat ze ook actief een bijdragen leveren aan het welzijn van haar omgeving. Zo zorgen we dat onze werknemers genoeg frisse lucht krijgen, maar ook dat de koffie fair trade is. Het zit ‘m in de details.

about-us

Prosperity

Browsy’s economische verdienmodel is gebaseerd op de kleine donaties die we binnenkrijgen dankzij jouw aankopen. Dit is genoeg voor significante donaties aan de stichtingen en om Browsy draaiend te houden. Zo kunnen we blijven doen waar we goed in zijn: Een dienst leveren die ervoor zorgt dat de consument een gratis bijdrage kan leveren aan een groenere wereld.

De maatschappelijke winst halen we uit Browsy als sociaal bedrijf en de manier waarop wij onze werknemers aanmoedigen zich te ontwikkelen. Zo meten we ons succes ook aan de sfeer op de werkvloer.

Daarbij is het ons doel om zo energie neutraal en zo groen mogelijk op de markt te blijven en nieuwe gebruikers te stimuleren ons te vergezellen in deze ontdekkingsreis. We willen als pionier een voorbeeld stellen aan ieder bedrijf door te laten zien dat financiële winst behalen niet het enige is dat telt.

about-us